سریال و انمیشن

معرفی گوشی پیکسل 7a گوگل + قیمت و مشخصات فنی

معرفی گوشی پیکسل 7a گوگل + قیمت و مشخصات فنی

گوشی پیکسل 7a به‌عنوان یکی از گوشی‌های میان‌رده گوگل، در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد. گوشی که شباهت زیادی به مدل گران‌تر خود دارد و می‌تواند ارزش خرید قابل توجهی هم داشته باشد.

پیکسل‌های گوگل همیشه در بازار ایران جزو گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های بازار بودند و قیمت بالاتری نسبت به قیمت جهانی خود داشتند. این موضوع در کنار خدمات پس از فروش نه‌چندان مناسب در مقایسه با دیگر رقبای چینی و کره‌ای، سبب شده است که این گوشی‌ها با اقبال خیلی زیادی مواجه نشوند. اما پیکسل‌های سری A با توجه به قیمت کمتری که دارند، موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند. آخرین نسل از این گوشی‌ها پیکسل 8a است که توانسته به یک گوشی ارزشمند در بازه قیمتی خود تبدیل شود. اما نسل قبلی یعنی گوشی پیکسل 7a نیز همچنان ارزش خرید قابل توجهی دارد؛ به‌خصوص اگر اولویت اول شما دوربین باشد. با بررسی این گوشی، همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی Google Pixel 7a

ویژگی‌ها گوشی پیکسل 7a گوگل
نمایشگر ۶.۱ اینچی اولد با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز و رزولوشن 1080p
پردازنده گوگل تنسور G2
سیستم عامل اندروید ۱۳
حافظه/رم ۸ گیگابایت رم | حافظه ۱۲۸ گیگابایت
دوربین‌‌ها ۱۳ + ۶۴ مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسل
باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر با شارژ ۱۸ وات
قیمت از 8 میلیون تومان

بررسی گوشی پیکسل 7a گوگل

گوشی پیکسل 7a در زمان عرضه بیشتر از تمامی مدل‌های قبلی خود و به‌خصوص پیکسل 6a، به مدل‌های پرچم‌دار گوگل نزدیک‌تر است. البته نه به‌اندازه پیکسل 8a. اما این گوشی نیز با توجه به قیمت کمتر نسبت به پیکسل ۷ و مشخصات تقریبا مشابهی که دارد، می‌تواند توجه کاربران زیادی را جلب کند. مهمترین تغییر این گوشی نسبت به مدل قبلی، برخورداری از نمایشگر ۹۰ هرتزی به‌جای نمایشگر ۶۰ هرتزی است و در کنار آن، دوربین‌ها نیز ارتقا پیدا کرده‌اند.

طراحی و کیفیت ساخت پیکسل 7a

در بخش طراحی، پیکسل 7a از همان طراحی جدید سری پیکسل ۷ بهره می‌برد. در پنل پشتی دیگر شاهد نوار پشتی با رنگ متفاوت از رنگ بدنه نیستیم و یک نوار همرنگ با رنگ بدنه از دوربین‌ها میزبانی می‌کند. این نوار مانند سری پیکسل ۷ از آلومینیوم ساخته شده ولی برخلاف آن دو گوشی، با قاب گوشی ترکیب نشده است. همچنین پنل پشتی خود گوشی هم از پلاستیک ساخته شده است و خبری از شیشه نیست.

گوشی پیکسل 7a

البته قاب گوشی همچنان از آلومینیوم ساخته شده ولی پوشش آن یک پوشش مات است و از این نظر این گوشی درست مثل پیکسل ۷ است. در سمت راست این قاب، شاهد همان ترکیب جدید چینش دوربین‌های پیکسل‌ها هستیم و دکمه تنظیم صدا برعکس اکثر گوشی‌ها، پایین دکمه پاور قرار گرفته است.

همچنین بخوانید :

در پایین قاب، دو برش وجود دارد که برش سمت راست متعلق به بلندگو است و سمت چپی هم به میکروفون اصلی گوشی اختصاص دارد. در بخش بالایی قاب نیز تنها یک حفره برای میکروفون دوم وجود دارد و در سمت چپ قاب هم، اسلات سیم‌کارت از شما استقبال می‌کند.

اما در بخش جلویی، یک نمایشگر نسبتا کوچک ۶.۱ اینچی قرار گرفته است و اولین چیزی که در مورد این نمایشگر نظر شما را به‌خود جلب می‌کند، حاشیه‌های زیاد اطراف آن است. حاشیه‌های این نمایشگر حتی از برخی گوشی‌های اقتصادی شیائومی و سامسونگ نیز بیشتر است و جلوه جالبی به پنل جلویی نمی‌دهد.

گوگل پیکسل ۷a

ویژگی مهم بعدی این گوشی، برخورداری از گواهی IP67 است. در حالی که پیکسل ۷ با گواهی IP68 همراه شده و مقاومت بیشتری دارد. پیکسل 7a اما قادر است تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد که به خودی خود، قابل قبول است.

با این وجود، بزرگترین نقطه قوت گوشی، ابعاد کوچک آن است که سبب شده به‌راحتی در دست قرار بگیرد. در این روزها کمتر گوشی را می‌توانید در این بازه قیمتی پیدا کنید که یک نمایشگر ۶.۱ اینچی و چنین ابعاد جمع‌وجوری داشته باشد.

نمایشگر گوشی پیکسل 7a

در بخش نمایشگر، گوشی همانطور که گفتیم، از یک پنل ۶.۱ اینچی استفاده می‌کند. این پنل دارای رزولوشن در است و از نسبت تصویر ۲۰:۹ و تراکم پیکسلی ۴۲۹ پیکسل در هر اینچ برخوردار است.

مهمترین تغییری که این پنل نسبت به مدل قبلی داشته، رفرش‌ریت آن است. ویژگی که باید از مدت‌ها قبل به این گوشی‌های گوگل اضافه می‌شد. پیکسل 7a برخلاف مدل‌های قبلی خود با یک نمایشگر ۹۰ هرتزی عرضه شده است که شاید در مقایسه با اکثر میان‌رده‌های بازار، خیلی هم زیاد نباشد. اما از آنجایی که گوگل، پیکسل ۷ را هم با نمایشگر ۹۰ هرتزی عرضه کرده، نمی‌توان انتظار داشت که این گوشی با قیمت کمتر خود، از رفرش‌ریت بالاتری برخوردار باشد.

همچنین بخوانید :

از نظر روشنایی حداکثری اما این گوشی جزو بهترین‌ها است. در حالت روشنایی تطبیقی، روشنایی آن به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد و در حالت دستی نیز روشنایی آن ۵۰۰ نیت است.

گوشی حداکثر روشنایی در حالت خودکار (نیت) حداکثر روشنایی در حالت دستی (نیت)
پیکسل 8a ۱۵۰۸ ۷۵۵
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس ۱۲۸۳ ۴۸۶
شیائومی 13T ۱۲۶۴ ۵۰۰
پیکسل 7a ۱۰۷۰ ۴۹۸
گلکسی A55 ۱۰۱۰ ۴۴۶
گلکسی S23 FE ۹۸۵ ۴۵۱
پیکسل ۷ ۹۷۴ ۷۵۵

در حالت روشنایی خودکار، تنها پیکسل 8a، شیائومی ۱۳ پرو پلاس و شیائومی 13T عملکرد بهتری دارند و پیکسل 7a در حد و اندازه‌های گلکسی A55 و گلکسی S23 FE عمل می‌کند. البته نکته قابل توجه این است که این گوشی با توجه به قیمت کمتری که دارد، در این زمینه از پیکسل ۷ نیز عملکرد بهتری از خود به‌نمایش می‌گذارد.

در زمینه رفرش‌ریت، گوشی عملکرد ساده‌ای دارد. هر زمان که نمایشگر را لمس کنید، رفرش‌ریت تا ۹۰ هرتز افزایش پیدا می‌کند و اگر چند ثانیه به صفحه دست نزنید، گوشی آن را تا ۶۰ هرتز کاهش خواهد داد. البته که در تنظیمات می‌توانید به صورت دستی و برای افزایش شارژدهی، رفرش‌ریت را به طور ثابت روی ۶۰ هرتز تنظیم کنید.

باتری و شارژدهی گوشی پیکسل 7a

گوشی پیکسل 7a از یک باتری ۴۳۸۵ میلی‌آمپری برخوردار است که ۲۵ میلی‌آمپر از باتری پیکسل 6a بیشتر و ۳۰ میلی‌آمپر هم از باتری پیکسل ۷ بیشتر است. البته که اکثر رقبای گوشی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری برخوردار هستند.

باتری گوشی پیکسل 7a

گوشی در زمینه شارژدهی عملکرد جالب توجهی ندارد و ضعیف‌تر از حد معمول عمل می‌کند. برای مثال گوشی‌هایی مثل گلکسی A55 یا شیائومی 13T هردو شارژدهی به‌مراتب بهتری دارند. حتی در سرعت شارژ هم پیکسل 7a حرف زیادی برای زدن ندارد. این گوشی از شارژ ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند که اصلا در حد و اندازه‌های استانداردهای امروزی نیست. به‌خصوص با توجه به این که حالا حتی گوشی‌های ارزان هم از سرعت شارژ حداقل ۲۵ وات برخوردار هستند.

با شارژ ۱۸ وات، رساندن باتری به شارژ ۳۶ درصد، حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و برای شارژ کامل هم باید کمی کمتر از ۲ ساعت زمان کنار بگذارید.

عملکرد و پردازنده گوگل پیکسل 7a

گوگل در این نسل از سری گوشی‌های A خود، از همان تراشه‌ پرچم‌دار خود استفاده کرده است. تراشه تنسور G2 که از نظر عملکرد قابل مقایسه با پرچم‌داران کوالکام نیست و یکی از نقاط ضعف پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو هم به‌حساب می‌آید. اما با توجه به قیمتی که پیکسل 7a دارد، این تراشه آنقدرها هم بد نیست. به‌خصوص پردازنده گرافیکی آن در کنار قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی.

در بنچمارک‌ها این گوشی در مقایسه با رقبای خود عملکرد قابل قبولی دارد. البته در عملکرد تک‌هسته‌ای، گلکسی S23 FE در کنار پیکسل 8a عملکرد بهتری دارند و در بازه قیمتی کمی پایین‌تر نیز، پوکو F5 با تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ خود، بهتر ظاهر می‌شود.

گوشی تراشه گیک‌بنچ ۶ (تک‌هسته‌ای/چند هسته‌ای) Wild Life Extreme AnTuTu v10
پیکسل 8a گوگل تنسور G3 ۴۳۸۴/۱۷۶۳ ۲۴۲۷ ۱۱۹۳۵۲۰
گلکسی S23 FE اگزینوس ۲۲۰۰ ۳۸۷۳/۱۵۷۳ ۲۳۵۶ ۱۱۳۴۲۵۰
شیائومی 13T دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا ۴۰۸۹/۱۲۶۸ ۱۷۳۹ ۸۸۸۷۱۴
پیکسل 7a گوگل تنسور G2 ۳۶۳۱/۱۴۴۳ ۱۸۵۹ ۹۵۹۰۸۰
پیکسل ۷ گوگل تنسور G2 ۳۸۴۴/۱۴۷۶ ۱۸۴۱ ۹۵۰۴۳۲
سامسونگ گلکسی A55 اگزینوس ۱۴۸۰ ۳۳۵۰/۱۱۴۲ ۱۰۲۴ ۷۲۶۱۵۸
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس دیمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا ۲۵۹۷/۱۰۹۸ ۱۱۹۳ ۷۷۹۸۱۲

در AnTuTu نیز گوشی عملکرد قابل قبولی دارد و می‌تواند با اکثر گوشی‌هایی که در این بازه هستند، رقابت کند. همچنین در Wild Life نیز تنسور G2 قدرت پردازنده گرافیکی خود را به رخ می‌کشد و از شیائومی 13T نیز عملکرد بهتری دارد. اختلاف آن در این بنچمارک با گلکسی A55 و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نیز قابل توجه است.

همچنین بخوانید :

نکته قابل توجه بعدی این است که گوگل این گوشی را تنها در یک پیکربندی با حافظه ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ عرضه کرده است. حافظه ۱۲۸ گیگابایتی برای بسیاری از کاربران کافی نیست و یکی از نقاط قوت پیکسل 7a است.

دوربین گوشی گوگل پیکسل ۷a

همانطور که گفتیم، پیکسل 7a با دوربین‌های کاملا جدیدی عرضه شده است. دوربین اصلی یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی و اولین دوربین با این رزولوشن و قابلیت ترکیب ۴ پیکسل در ۱ پیکسل در سری A گوشی‌های پیکسل است. در کنار آن از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی فوق‌عریض استفاده شده است.

  • دوربین اصلی: ۶۴ مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.89
  • دوربین فوق‌عریض: ۱۳ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2

دوربین اول با توجه به پشتیبانی از قابلیت Quad PD، احتمالا از سنسور ساخت سونی بهره می‌برد ولی در مورد دوربین فوق‌عریض مشخص نیست که از چه سنسوری استفاده شده است. این دوربین همچنین از فوکوس خودکار هم پشتیبانی نمی‌کند.

عملکرد دوربین اصلی

در نور کافی، تصاویر دوربین اصلی گوشی فوق‌العاده هستند. پیکسل 7a مثل دیگر اعضای خانواده خود، قادر است رنگ‌ها را به صورت طبیعی به‌نمایش بگذارد و در عین حال کمی هم به آن‌ها شادابی بدهد. دامنه داینامیک تصاویر گسترده است و مثل همیشه سایه‌ها کمی تقویت می‌شوند تا تصاویری با کنتراست بالا و دلپذیر در اختیار داشته باشیم.

وضوح جزئیات تصاویر هم بیش از اندازه افزایش پیدا نکرده و به همین خاطر می‌توان گفت در این زمینه، پیکسل 7a حتی از بسیاری از گوشی‌های گران‌تر از خودش هم بهتر ظاهر می‌شود.

 

با توجه به رزولوشن بالای دوربین اصلی، گوشی در زوم ۲ برابر هم عملکرد خوبی دارد. البته این عکس‌ها در حد تصاویر یک دوربین تله‌فوتو نیستند اما برای یک دوربینی که فاقد زوم اپتیکال است، کاملا قابل قبول هستند و از اکثر رقبا بهتر ظاهر می‌شوند.

در شب و در صورتی که حالت Night Sight روی خودکار تنظیم شده باشد، عکس‌ها کاملا با تصاویر روز دوربین همخوانی دارند. البته گوشی مثل پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو، حالت Night Sight را در همه حال اعمال نمی‌کند؛ با این حال، در این تصاویر هم رنگ‌ها شادابی خود را حفظ کرده و تراز سفیدی نیز آنقدر خوب است که گوشی توانسته تمامی منابع نوری را به خوبی پردازش و مدیریت کند.

این موضوع در قبال عکس‌هایی که در زوم ۲ برابر گرفته می‌شوند هم صادق است. این تصاویر نیز نسبت به تصاویر زوم دیگر گوشی‌هایی که فاقد دوربین مخصوص زوم هستند، کاملا برتر هستند و شاید حتی بتوان گفت از برخی دوربین‌های با زوم ۲ برابر هم بهتر هستند.

عملکرد دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض هم عملکرد خوبی دارد. عکس‌ها از نظر جزئیات فوق‌العاده عالی هستند و وضوح آن‌ها نیز بسیار خوب است. در حقیقت پیکسل 7a در این بازه قیمتی، بهترین دوربین فوق‌عریض را دارا است. با توجه به این که مشخصات دوربین روی کاغذ آنقدرها هم چنگی به دل نمی‌زند، می‌توان گفت گوگل یک بار دیگر در پردازش تصاویر، دست بالای خود را به رخ کشیده است.

همچنین رنگ‌ها و سطح کنتراست نیز تا حد خیلی زیادی با تصاویر دوربین اصلی هماهنگ است.

این دوربین در شب هم عملکرد بسیار خوبی دارد. در این تصاویر هم کنتراست کمی بالا است و به همین خاطر سایه‌ها کمی بیش از حد تیره هستند. البته که چنین ظاهری کاملا با عملکرد سایر پیکسل‌ها هماهنگ است و طرفداران زیادی هم دارد.

در این عکس‌ها، همانطور که می‌بینید، رنگ‌ها شاداب هستند و خبری از نویز نیست.

همچنین بخوانید :

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی پیکسل 7a گوگل

پیکسل 7a در تابستان سال ۲۰۲۳ وارد بازار جهانی شد و از اواسط خرداد سال ۱۴۰۲ نیز سر و کله آن در بازار ایران پیدا شد. در روزهای اول عرضه برای خرید گوشی پیکسل 7a باید حدود ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردید، اما حالا قیمت آن به حدود ۲۲ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

سخن پایانی

گوشی پیکسل 7a بدون عیب و ایراد نیست ولی با این حال یکی از گوشی‌های پرطرفدار بازار است. گوگل با وجود این که این مدل را با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز همراه کرده، اما این مقدار از رفرش‌ریت بسیاری از رقبا کمتر است. از طرف دیگر شارژدهی گوشی اصلا تعریفی ندارد، سرعت شارژ آن بسیار پایین است و تراشه تنسور G2 نیز خیلی راحت داغ می‌شود. اما از سوی دیگر می‌توان از اندروید خام، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی، ویژگی‌های نرم‌افزاری انحصاری و دوربین‌های فوق‌العاده، از نقاط قوت کلیدی آن هستند. پیکسل 7a برای کسانی که به‌دنبال یک پیکسل هستند و می‌توانند با نقاط ضعف آن کنار بیایند، گزینه راضی کننده‌ای خواهد بود. اما در این بازه قیمتی و برای دیگر کاربران، گزینه‌های بهتر و کامل‌تری هم وجود دارند.

نقاط قوت:

  • اندروید خام
  • پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی و منظم
  • تراشه قابل قبول با پردازنده گرافیکی قدرتمند
  • عملکرد فوق‌العاده دوربین‌ها

نقاط ضعف:

  • عرضه محدود در بازار
  • قیمت نسبتا بالا
  • نمایشگر ۹۰ هرتزی با حاشیه‌های زیاد
  • شارژدهی و سرعت شارژ ضعیف
  • تنها با حافظه ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود
منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا